Mai Mercado (K) blander æbler og pærer sammen, når hun her i avisen den 12/11-15 hævder, at Storebælts prisstigning pr. januar næste år skyldes, at regeringen har skiftet kurs i forhold til taksterne på Storebælt. Intet er mere forkert. Den årlige regulering af taksterne på Storebælt er alene en teknisk regulering, der sikrer, at taksterne følger den generelle prisudvikling i samfundet.

Siden Storebæltsforbindelsen, er taksterne som udgangspunkt blevet reguleret efter forbrugerprisindekset. Taksterne blev ikke prisreguleret i 2006, hvor der var indgået politisk aftale om at sætte taksterne ned med 20 procent, men siden er taksterne blevet reguleret hvert år med den almindelige prisudvikling. Derved holdes de faste priser på Storebælt konstant.

Af den årsag er det direkte hovedrystende, at Mercado ikke har sat sig ind i tingene, når hun påstår, at Venstre intet har gjort for pendlerne på Storebælt. Især med tanke på, at regeringen netop har præsenteret et finanslovsudspil, hvori vi foreslår en reduktion i prisen for at pendle over Storebælt. Helt konkret skal prisen på et pendlerkort over Storebælt reduceres fra 3.920 kr. til 3.000 kr. Derudover vil vi øge befordringsfradraget for at krydse broen fra 90 til 110 kroner. Dette vil, ifølge Fyens Stiftstidende, til sammen give en besparelse på omkring 40 pct., hvis man pendler over Storebælt 20 gange om måneden, og denne hverdag kan mange fynske og sjællandske pendlere genkende.

Reducerer vi pendlertaksten vil det således være til gavn for de mange fynboer, der hver dag passerer broen for at tage på arbejde, og for landets virksomheder, når de skal tiltrække nye medarbejdere. Nu afventer vi blot finanslovsforhandlingerne, og vi vil gerne opfordre Mercado til at droppe sin skingre retorik. Lad os i stedet stå sammen i kampen for at sikre vækst og arbejdspladser på Fyn.

Bragt i Fyens Amtsavis og Fyens Stiftstidende 14.11.15