Venstre har sammen med regeringen netop sat rammerne for en vækstaftale. Den gode nyhed for Fyn er, at aftalen indeholder flere forslag til, hvordan vi kan sikre bedre vilkår for turisterhvervet og samtidig tiltrække flere turister. Både momsafløftning og markedsføringsbidrag kan samlet set løfte den fynske turistomsætning.

Størstedelen af turismeforbruget på Fyn, Langeland og Ærø er i forbindelse med forretningsrejser. Derfor er det afgørende for udviklingen, at vi med vækstpakken har fået fuld momsafløftning for de danske hoteller – et tiltag, som branchen har efterspurgt. Det sikrer hotelbranchen konkurrencedygtighed, fordi det bliver langt mere attraktivt for virksomheder at betale for en hotelovernatning eller to i forbindelse med møder i Danmark – og forhåbentlig vælge vores nabolande fra, som indtil nu har været hårde konkurrenter for erhvervsturismen.

Tyske turister fylder meget på Fyn. I runde tal har 34 procent af alle udenlandske turister på Fyn tysk pas. Men de seneste ti år har tyske turister fravalgt Danmark, og vi er gået glip af 5.5 mia.kr. Det er bogstaveligt talt værd at gøre noget ved. Derfor glæder det mig, at vi med rammen for vækstpakken sætter to gange 10 mio. kr. af til markedsføring af danske kyst- og naturområder, som vi særligt på Fyn kan bryste os af, i udlandet – og i særdeleshed på det tyske marked.

I 2011 havde turisterhvervet på Fyn, Langeland og Ærø en omsætning på 5,7 mia. kr. og skabte omkring 8.000 lokale jobs. For Fyn, som byder på fantastiske naturområder både til vands og lands samt kulturelle attraktioner, er initiativer, der kan øge turismen, afgørende.

Fyn er fin, og derfor deler jeg gerne de mange fynske attraktioner med andre – især når det kan skabe lokale arbejdsplader, vækst og indtægter til, at Fyn forbliver fin.