Vrooom, vrooom. Sådan burde det lyde på fynske E20, men alt for ofte holder bilerne stille eller snegler sig frem til stor frustration for de fynske bilister.

Politisk er der med vedtagelsen af anlægsloven fra 2010 om udbygning af den fynske motorvej bred enighed om, at målet er en sekssporet motorvej henover Fyn.

Men for skiftende regeringer har økonomien siden vedtagelsen været en bremseklods.

Nu er der imidlertid positive vibrationer fra højeste sted og håb for de fynske bilister, fordi transport-og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V) på baggrund af en analyse fra Vejdirektoratet har luftet ideen om kørsel i nødsporet i myldretiden.

Fynsk erhverv ser positivt på ideen, for fynsk erhvervsliv bløder hver dag på den trængte fynske motorvej.

Men hvad der må undre enhver er, at Socialdemokratiets Trine Bramsen siger nej, for hun vil ikke lade sig spise af med en nødløsning, som hun udtrykker det. Næ, hun vil have både udbygning af den fynske motorvej og et nyt togspor på Vestfyn.

Men økonomien, hvad med den? Synspunktet er for øvrigt helt i modstrid med Socialdemokratiets transportordfører, Rasmus Prehn, som for nylig udtalte til Fyens Stiftstidende: ” Vi er med på ethvert tiltag, der kan afhjælpe trængslen på motorvejen”.

82 procent af persontransport i Danmark foregår på vejene. Jeg er klar over, at Socialdemokratiet ønsker at prioritere togdriften, og dets stædige italesættelse af togfonden uden hensyntagen til, at der ikke er økonomiske midler i togfonden til at realisere de socialdemokratiske drømmeprojekter om at barbere få minutter af rejsetiden mellem de store byer, taler jo for sig selv.

For mig giver det langt mere mening at prioritere fynsk vækst ved at rulle asfalt ud i et styrket og køreklart nødspor.

Det er ikke optimalt, men det er et skridt i den rigtige retning og en holdbar løsning, indtil vi har den nødvendige økonomi til at realisere en endelig udbygning af det tredje spor.

Når det giver mening, er det også, fordi når vi på et senere tidspunkt skal beslutte at gennemføre den endelige udbygning, vil udgifterne blive mindre, fordi udgifterne til forstærkning af nødsporene allerede er afholdt.

Venstre har fremlagt en 2025-plan, som genererer 27 milliarder kroner til infrastrukturprojekter.

Så vi har, hvis planen vedtages, mulighed for at udbygge E20.

Socialdemokratiet har også fremlagt en plan, men uden så meget som en krone til fremtidens infrastruktur.

Hvis jeg var trine bramsen, ville jeg skynde mig at sige ja tak til ministerens fremstrakte hånd og følge hendes transportordfører – for hvis vindene en dag skifter på Christiansborg, er der med en socialdemokratisk ledet regering hverken infrastrukturmidler til en udbygning til kørsel i nødsporet eller en permanent udbygning af E20. Det scenarie vil være trist for Fyn og de fynske vækstmuligheder.