Regeringen vil gerne give danskerne hurtigere togforbindelser. Det lyder umiddelbart godt, men desværre lurer et faretruende scenarie i kølvandet på de gode hensigter.  Regeringens plan er, at rejsetiden skal være 24 minutter kortere mellem Odense og Århus. 24 rigtigt dyre minutter vel at mærke. Hele 13,9 mia. kr. koster det – eller 570 mio. kr. per sparet minut. For at finansiere de dyre minutter, beskatter regeringen Nordsø-Industrien med 28,5 mia. Det har konsekvenser for Danmark – og for Fyn.

Nordsø-Industrien beskæftiger 15.000 danskere og skaber samlet set i omegnen af 120.000 arbejdspladser i relaterede erhverv. Vi taler altså om en branche, som alt i alt er på størrelse med turistbranchen. Siden 2008 har vi Danmark måttet vinke farvel til 150.000 arbejdspladser og desværre er Fyn den landsdel, som siden krisen har mistet flest produktionsarbejdspladser.

Set i det lys, har vi ganske enkelt ikke råd til, at beskatte virksomhederne i en sådan grad, at endnu flere arbejdspladser på Fyn lukker ned, når følgeerhvervene til off-shore-industrien rammes af himmelhøje beskatningskrav. Det er bekymrende, at Camilla Hersom (R) og Anker Boye (S) har givet udtryk for, at de vestfynske stationer bør lukkes. Transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) lovede for få uger siden, at alle byer vil få en bedre togbetjening, hvis Togfonden bliver en realitet. Men den slags løfter, har vi jo hørt før. Tænk bare på Villy Søvndal, som under valget i 2011 lovede 40 pct. billigere kollektiv trafik. Det løfte er regeringen for længst løbet fra. Både Minister for By-, Bolig- og Landdistrikter Carsten Hansen (S) og Transportminister Pia Olesen Dyhr skylder os fynboer svar på, hvordan man vil sikre vækst på Fyn, og om vi kan være sikre på, at transportministeren holder hvad hun lover: bedre togbetjening til alle byer.

Venstre støtter initiativer som peger fremad og sikrer vækst i hele Danmark. Venstre støtter timemodellen, men ikke på bekostning af tusindvis af arbejdspladser.

Af: MF Jane Heitmann (V)