Vi har brug for en udvidelse af fynske E20 med et tredje spor. Hellere i dag end i morgen. Nu har regeringen fremlagt en 2025-plan, der skal gøre Danmark rigere og stærkere. Med en realisering af 2025-planen kan vi frigøre 22 milliarder kroner til infrastrukturprojekter. Jeg arbejder benhårdt for, at en del af disse midler kommer Fyn til gode, så vi kan få udvidet den fynske motorvej med et ekstra spor.

Det må bekymre enhver fynbo, at Socialdemokratiet i sin 2025-plan ikke har prioriteret én eneste krone til infrastrukturprojekter.

Det efterlader de fynske privatbilister og erhvervslivet med stor usikkerhed, hvis Socialdemokratiet en dag skulle overtage regeringsmagten. For hvordan vil Socialdemokratiet finansiere en udvidelse af E20 på Fyn? Vi, der ofte færdes på den fynske E20, ved, at der er store udfordringer. Det koster erhvervslivet dyrt at holde stille på motorvejen, og det koster familierne dyrebar ” familie-tid” at holde stille både morgen og eftermiddag, når mor og far bare helst vil hurtigt hjem fra arbejde og holde fri med familien. Vi har brug for en udvidelse af den fynske motorvej. Jeg så helst en fuld og hel udvidelse af motorvejen, men jeg er også realist.

Som medlem af Folketingets Transportudvalg er jeg bevidst om, at vi på Fyn er i skarp konkurrence med andre gode infrastrukturprojekter rundt om i landet. Derfor må vi holde alle muligheder åbne for at afhjælpe den trafikale situation på Fyn.

I en tid, hvor midlerne er knappe, kan en løsning med inddragelse af nødsporet være et rigtigt første skridt på vejen til en bedre infrastruktur på Fyn. Og der er opbakning fra det fynske erhvervsliv til at holde den mulighed åben. Som Fynsk Erhvervs direktør, Jytte Reinholdt, sagde til Fyens.dk i oktober: ” Nu må vi ikke stå i vejen for os selv. Erhvervslivet har brug for handling”. Den holdning deler jeg til fulde.

Jeg arbejder for vækst og udvikling på Fyn, og en udvidelse af den fynske motorvej er en vigtig brik.