Udvidelsen af fynske E20 bliver en realitet. Det er i den grad en festdag for både erhvervslivet og alle os privatbilister, som i årevis har holdt i kø på E20 og med bekymring været vidner til ulykke på ulykke på den stærkt trafikerede Fynske Motorvej.

Regeringen foreslår i forbindelse med finanslovsforslaget for 2018 at afsætte omkring 230 millioner kroner til en inddragelse af nødsporet mellem Nr. Aaby og Odense V. Det er jeg utroligt glad for.

Siden 2011 har jeg arbejdet for en inddragelse af nødsporet som et brugbart alternativ, indtil vi har finansieringen til den fulde udvidelse på plads. Og for at være helt ærlig, så er det lidt som at komme i mål efter et langt og udfordrende maraton.

Jeg er optaget af at sikre vækst, udvikling og arbejdspladser på Fyn -og i hele Danmark. Og skal vi løfte Fyn på alle parametre, så er en udvidelse af E20 et afgørende knudepunkt i vækststrategien.

Mere end 60.000 biler suser hver dag afsted på den fynske asfalt -og det kræver kapacitet.

Naturligvis havde jeg gerne set en fuld udvidelse, men nødsporet er et nødvendigt skridt på vejen, og pengene som bruges er ikke spildt. Nødsporsløsningen vil ikke spænde ben for, at vi på sigt kan få den fulde løsning. Jeg vil fortsat kæmpe for, at vi får lavet en fuld udvidelse, når pengene er til det.

Mange spørger til sikkerheden ved at inddrage nødsporet. Jeg er helt tryg ved, at man læner sig op af erfaringerne fra Hillerød motorvejen -med etablering af nødlommer, kameraovervågning og informationstavler går vi nemlig ikke på kompromis med sikkerheden.

Regeringsskiftet i 2015 er på alle måder en gevinst for fynboerne.

Tænk bare på situationen før valget, hvor den Socialdemokratiskledede-regering bremsede for den helt nødvendige togservice på Langeskov Station, hvor man ville lukke de små stationer på Vestfyn. Og tænk på Socialdemokratiets ønske om at gennemføre en Togfond, som er underfinansieret med hele 15 mia., og som i den grad skaber usikkerhed om fremtiden for boligog virksomhedsejere på Vestfyn.

Læg dertil, at Socialdemokratiet med deres 2025-plan ikke har afsat en eneste krone til ny infrastruktur og dermed heller ikke til udvidelsen af E20.

Jeg glæder mig over, at vælgerne valgte udvikling, vækst og arbejdspladser, og vi i Venstre nu kvitterer og leverer en længe efterspurgt udvidelse af E20 mellem Nr. Aaby og Odense V.